nelly3

torsdag 13. januar 2011

New York City!

Ettersom jeg har fått etterspørsel om å lage et innlegg angående New York og hva vi skal gjøre der, lager jeg selvfølgelig det til dere:-)
Elise og jeg flyr av gårde til dene fantastike byen 23 januar, og jeg kan ikke engang beskrive hvor mye vi gleder oss til å ankomme fashionmekka!


Vi drar til New York for å studere i et semester (halvt år) med GatewayCollege. Studiet vi skal gå heter moteledelse og dette faget omfatter økonomi, markedsføring og moteledelse. Dette er ikke en fullverdig utdannelse, men en perfekt mulighet til å reise og samtidig få med seg verdifulle studiepoeng! Man kan bygge videre på moteledelse hjemme i Norge, feks på Høgskolen i Telemark, som er ansvarlig for studiet, poengene og selve eksamen. Jeg feks, har tenkt til å å begynne på journalistikk til høsten, noe som kombinerer bra med et motefag, slik at jeg kan ha mulighet til å jobbe i ulike motemagasiner.
Studiet koster 40 000kr, men man må i tillegg spare opp en del penger til å betale husleie, bøker, mat og ikke minst shopping!(ca. 90 000-120 000 toltalt) Studiet er støttet av lanekassen, så det hjelper jo en del på den høye studieavgiften:-)

Når man reiser med GateWay, må man ordne bolig selv. Det kan være vanskelig å finne bolig i NY, og ikke minst på Manhattan der skolen ligger. Det vi gjorde var å gå inn på finn.no og søkte på leiligheter i NY gjennom denne siden. Der fikk vi kontakt med noen norske som eier en leilighet i NY som vi fikk leie. Anbefaler dere ikke å ta kontakt med amrikanske meklere, som kan være ute etter å lure dere. Og bare for å toppe flaksen vår (og selvfølgelig gni det inn og gjøre dere grønne av misunnelse), så ligger leiligheten vår på prestisjetunge Upper East Side! Nevner bare at dette strøket er kjent for Gossip Girl og Sex and the City!!

Håper dere har fått svar på noe av det dere lurte på!
Bare spør igjen:-)
Love I & E<3






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar